Laten we van de verkiezingscontext gebruik maken om onze gemeenten eerlijker te maken!

25.09.2024

Verkiest de titel van Faire Gemeente

Sinds datum draagt onze gemeente/stad de titel van Faire Gemeente. Een titel waar we fier op zijn en waar we met al onze inwoners en met verschillende lokale partners aan werken. Tijdens de Week van de Fair Trade, dit jaar van 2 tot 12 oktober, willen we die titel extra in de schijnwerpers zetten. Dit doen we door deel te nemen aan de nationale postkaartenactie met als titel ‘Ik verkies een Faire Gemeente’ waarmee we iedereen oproepen om zich te blijven engageren voor een duurzame en eerlijke toekomst voor iedereen, hier en elders.

Waarom is fair trade nog steeds nodig?

Stel je voor dat je hard werkt, maar toch niet genoeg verdient om aan je basisbehoeften te voldoen. Dit is de realiteit voor miljoenen boerenfamilies in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Vreemd? Niet echt. Ze produceren koffie, thee, cacao, katoen, bananen en rijst voor de wereldmarkt, maar worden genadeloos geconfronteerd met ongelijkheid. Want de markt dicteert de prijzen. Neem bijvoorbeeld de cacaoboeren: amper 6% van de waarde van een chocoladereep vloeit terug naar hen. En voor de koffieboeren is het niet veel rooskleuriger. Ook al is de totale koffiehandel goed voor een jaarlijkse omzet van 170 miljard euro, toch gaat slechts 10% daarvan naar de landen waar de koffie vandaan komt. Het kan anders en het moet beter. Fair trade of eerlijke handel biedt een oplossing door hen een eerlijke prijs te garanderen voor hun producten. Zo kunnen zij en hun families vooruitkomen. En niet alleen voor de producenten van elders want ook bij ons in Vlaanderen hebben de boeren het moeilijk!

Faire Gemeente: gangmaker van eerlijk en duurzaam beleid Onze gemeente/stad naam dragen net zoals 194 ander Vlaamse Steden de titel van Faire Gemeente. En die verdienen we niet zomaar! Het verschil met een andere gemeenten en steden? Ons lokaal bestuur realiseert samen met de inwoners – van burgemeester tot cafébaas, van ondernemer tot schooljeugd – zeven voorwaarden voor onze erkenning:
1. Als naam gemeente geven we zelf het goede voorbeeld in ons fair aankoopbeleid.
2. In winkels, cafés en restaurants in onze gemeente, kunnen klanten lokale duurzame én fairtradeproducten kopen.
3. Ook scholen, verenigingen en lokale ondernemingen in onze gemeente trekken de kaart van eerlijke handel en duurzaamheid. Bij feesten, opendeurdagen, activiteiten, vergaderingen en de personeelskantine.
4. Samen organiseren we regelmatig acties op en communiceren we over onze engagementen als Faire Gemeente.
5. Onze inwoners geven de lokale campagne mee vorm als lid van de trekkersgroep, een adviesgroep of een werkgroep.
6. Onze eigen duurzame landbouwers en agro-ecologische projecten in onze gemeente krijgen een duwtje in de rug.
7. We koppelen eerlijke handel aan andere thema’s zoals fair bankieren, fair textiel, faire natuursteen en hergebruik van spullen.

Fairtradelabels: de stempel van eerlijkheid

Overspoeld door alle labels? In onze Faire Gemeente naam laten we geen ruimte voor fairwashing! Daarom kiezen we enkel voor labels die écht het verschil maken voor boeren en werknemers in het Globale Zuiden. Met dit overzichtje ben je zeker dat jouw keuze bijdraagt aan een duurzame toekomst voor de gemeenschappen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika die deze producten produceren! Ze voldoen aan strenge criteria en zetten alle principes van eerlijke handel om in actie.

Lokale duurzame keuzes

Maar eerlijke handel en bewust consumeren begint in onze eigen buurt. Dus zetten we ook in op alle criteria! Geen cherry picking in onze Faire Gemeente! Daarom ondersteunen we ook de Belgische boeren door lokaal en ecologisch te kopen. Kiezen we voor seizoensgebonden producten, producten met het Bio-garantielabel, uit de korte keten of de agro-ecologische landbouw. En inspireren we onze verenigingen, lokale ondernemers én inwoners om hetzelfde te doen.

Eerlijke en ecologische handel in onze gemeente

Met meer dan 150 merken en 2.000 producten, van koffie tot kleding, is er een ruime keuze aan fairtradeproducten, geproduceerd met zorg voor het milieu en met oog voor sociale rechtvaardigheid. Ontdek ze in onze lokale winkels en supermarkten. En ook tal van horecazaken, verenigingen, scholen en bedrijven in onze gemeente gebruiken dagelijks duurzaam geproduceerde lokale producten én Fairtradeproducten.
(som hier je partners uit Criterium 2 en 3 op of verwijs naar een brochure of de gemeentelijke website)

Say it loud: you’re fair and you’re proud!

Wij zijn fier op onze titel… En hopen dat ook onze inwoners dit zijn! Daarom roepen we je op om je wens uit te spreken om een Faire Gemeente/Stad te blijven. Dit doe je door vanaf 2 oktober, bij de start van de Week van de Fair Trade in een van de deelnemende locaties een postkaart in te vullen. Op 15 november worden al deze persoonlijke wensen verzameld. Ze zullen begin december door het lokale campagneteam worden overhandigd aan het nieuwe bestuur van onze gemeente. Zo weet het nieuwe bestuur dat naam gemeente een Faire Gemeente wil blijven!